4 Липня 2018 року

«Євробляхи» в законі: перспективи нормативного урегулювання проблем оцінила Олена Дроздова

Текстами про «євробляхи» вже нікого не здивуєш. Але є низка питань, відповіді на які залишаються відкритими. Як встановити точну цифру авто з іноземною реєстрацією, що перебувають на території України, яким чином можуть бути урегульовані конфлікти, чи будуть дієвими останні законопроекти?

Чи такі страшні «євробляхи», як нам розповідають, – портал Opinion.biz дізнавався в директора АБ «Дроздова та партнери» Олени Дроздової.

Експерт запевнила, що для повного розуміння ситуації не вистачає спеціального контролю, яким займалися б митні служби. Окрім того, повний доступ до загальної бази, сформованої за новим теоретичним принципом, варто було б надати представникам поліції: митники та прикордонники «територіально» обмежені у своїх повноваженнях.

«Цілком імовірно, що допомогло б введення спеціального контролю, під час якого перевірялися б підстава набуття права власності чи користування на це авто, ім’я та інші відомості про власника, а головне – зазначати дату і місце перетину митного кордону України, а також дату повернення машини на територію ЄС. Доцільно було б авто, які передані водіям за довіреністю, позначати в цій системі іншим кольором та виділяти в окрему графу, де одразу зазначати дату закінчення річного терміну її перебування.

Цим мають займатися органи митної служби, які перші безпосередньо контактують із усіма, хто перетинає державний кордон, та більше того, мають доступ до баз даних. Подібна система була запропонована Комітетом ВРУ з питань податкової та митної політики. Також комітет запропонував надати доступ до цієї бази органам поліції, по суті, надавши їм можливість перевіряти всіх водіїв автівок із європейськими номерами, адже “територія” юрисдикції митників і прикордонників обмежується ділянкою кордону та митного контролю», – переконана О.Дроздова.

Вона переконана, що наразі існує велика проблема з процедурою ввезення закордонних автівок в Україну, а враховуючи ще й той фактор, що водій «євроблях» може легко втікти від відповідальності, отримуємо масштабну проблему, яка стосується не лише ДТП.

«За 2017 рік на території України сталося понад 10 тис. ДТП через водіїв євроблях, а це 6 % від їх загальної кількості, як каже очільник Департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький. За минулі кілька місяців 2018 року відсоток таких ДТП зріс до 8,5. Найбільш застосовувані в разі порушення правил дорожнього руху водієм статті, а саме ст. 121-121-4 КУПАП та ст. 286 КК України, встановлюють відповідальність для водія. Основна проблема у випадку з “євробляхами“ в тому, що знайти цього водія неможливо – жодних офіційних облікових чи реєстраційних даних про нього у держави немає. Можна, звісно, відшукати власника, який виявиться мешканцем, наприклад, Данії, який ніколи не бував в Україні та який за жодних умов не буде виданий своєю державою. А може статися й таке, що власником виявиться уже померла особа або фіктивна юридична особа, і тоді потерпілий узагалі позбавляється всіх шансів на принаймні якесь відшкодування.

Або, наприклад, візьмемо штраф за паркування у забороненому місці. Поліцейський, оштрафувавши без присутності водія транспортний засіб, зобов’язує сплатити його законного власника, який навіть не дізнається про цю подію.

Ще одне надважливе питання – відшкодування збитків, заподіяних водієм авто з іноземною реєстрацією. Здебільшого водії євроблях не можуть підтвердити правомірність свого володіння та й не зацікавлені в цьому, а авто в кращому разі застраховане в іноземній компанії. Другий етап отримання відшкодування – подати заяву реальному власнику та його страховику, який, вочевидь, відмовить через відсутність провини клієнта, якщо ця заява до них узагалі дійде», – коментує О.Дроздова.

Оцінюючи зареєстровані законопроекти, які передбачають зменшення акцизного податку з авто, скасування заборони на митне оформлення машин, що не відповідають стандарту «Євро-5», та посилення контролю, О.Дроздова пояснила, що про повністю безкоштовне ввезення «євроблях» в Україну не варто навіть замислюватись, адже це поставить крапку на роботі офіційних дилерів іномарок в Україні.

«Запровадити безкоштовну легалізацію ввезених на єврономерах авто  також неможливо – це взагалі буде найбільшою помилкою влади. Оформивши такі авто безкоштовно, по суті, ми припиняємо діяльність офіційних дилерів іномарок в Україні, які втратять попит через вільний ввіз значно дешевших євроблях і просто “відлетять” із України. Так само негативно це позначиться і на ринку авто вітчизняного виробництва, який і так занепадає через невиправдану дороговизну і сумнівну якість продукції», – прогнозує експерт.