20 Жовтня 2020 року

Неякісні послуги ЖКГ? 5 кроків до захисту прав споживача нагадали у Мін’юсті

Перепад напруги привів до псування техніки? Через аварію на внутрішньобудинковій мережі затопило стояк? Відімкнули будинок від газу без попередження? Батареї опалення стали холодними?

Алгоритм правового захисту порушених прав споживача нагадали у Міністерстві юстиції України.

Механізми закладені у Законі «Про житлово-комунальні послуги» і Порядку проведення перевірки відповідності якості надання деяких комунальних послуг та послуг з управління багатоквартирним будинком параметрам, передбаченим договором про надання відповідних послуг, затвердженому постановою Кабміну від 27.12.2018 № 1145.

По-перше, доцільно вивчити договір про надання комунальними підприємствами послуг, радять у міністерстві. У цьому документі зазначаються параметри, критерії, алгоритми дій, терміни реагування на аварійні ситуації та сплати за послуги – усе, що регулює відносини двох сторін. Якщо на руках такого документа немає, то варто написати письмове звернення з проханням надати примірник. Також, публічні договори розміщають на сайтах компаній-надавачів послуг.

По-друге, слід зафіксувати обставини, до яких призвело неякісне надання комунальних послуг (зокрема, сфотографувати або зняти на відео зіпсоване майно).

Далі слід письмово (рекомендованим листом або особисто до канцелярії) звернутися до надавача послуг і повідомити про порушення, а також наполягати на складенні акта-претензії.

По-третє, необхідно забезпечити перевірку якості послуг та складання акта-претензії. Виконавець комунальної послуги або управитель багатоквартирного будинку зобов’язані прибути на виклик споживача у строки, визначені в договорі про надання відповідних послуг, але не пізніше ніж протягом 1 доби з моменту отримання претензії споживача. Останній має забезпечити доступ виконавця до житла. Бажано на обстеження запросити сусідів як свідків. За результатами перевірки складається акт-претензія у 2-х примірниках: для виконавця (управителя) і споживача.

Якщо представник виконавця не з’явився для перевірки або відмовився від підписання акта-претензії, цей документ вважається дійсним, якщо його підписали не менш як два споживачі.

Акт-претензія надсилається виконавцю комунальної послуги або управителю багатоквартирного будинку рекомендованим листом. Той зобов’язаний протягом п’яти робочих днів вирішити питання задоволення вимог, викладених в акті-претензії, або надати споживачу обґрунтовану письмову відмову. Якщо виконавець і тут ігнорує вимоги, вважається, що він визнав викладені в акті-претензії факти неналежного надання або ненадання послуг.

По-четверте, у разі, коли відсутня реакція з боку виконавця, слід звертатися до вищого керівництва або контролюючих органів. Захист прав споживачів це належить до повноважень Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів.

Окрім Держпродспоживслужби у Мін’юсті рекомендують звертатися:

щодо газопостачання – до НКРЕКП, Міністерства енергетики України;

щодо електропостачання – до НКРЕКП, Державної інспекції енергетичного нагляду України, Міністерства енергетики України;

щодо дій комунальних служб та управляючих компаній − до виконкому місцевої ради;

щодо постачання води – до НКРЕКП та Міністерства розвитку громад та територій України.

По-п’яте, результати перевірки якості надання комунальних послуг та/або послуг з управління багатоквартирним будинком можуть бути оскаржені в суді.

У випадку отримання офіційної відмови у задоволенні вимог щодо перерахунку, ви маєте право оскаржити дане рішення у судовому порядку. Основою доказової бази у справі слугуватимуть договір про надання відповідних послуг, квитанції про сплату за послуги, належним чином складений акт-претензія,  фото- та відеоматеріали пошкодженого майна, покази свідків.

У разі звернення до суду для захисту прав споживача судовий збір не стягується.